loading...
MY MUSIC
bita بازدید : 235 یکشنبه 03 فروردین 1393 نظرات (0)

گیتار سازیست متنوع و می توان گفت هیچ یک از سازها تنوع گیتار را ندارد. تفاوت گیتارهای مختلف در فاکتورهایی مثل شکل ظاهری، مصالح، جنس صدا، شیوه ی ایجاد صدا و روش نواختن است.بدیهی است که هرکدام از انواع گیتارها برای نوازندگی در سبک خاصی طراحی شده و تکنیک نوازندگی ویژه ی خود را می طلبد.

در این پست سعی داریم متداول ترین انواع گیتارها را با ویژگی ها و قابلیت های هر کدام به علاقه مندان معرفی کنیم.

در کلی ترین تقسیم بندی گیتارها را می توان بر اساس شیوه ی ایجاد صدا به دو دسته ی بزرگ تقسیم کرد:گیتارهای آکوستیک که تولید و تقویت صدا در آن ها به شکل طبیعی صورت می گیرد و گیتارهای الکتریک که با کمک آمپلی فایر و افکت صدا را در آن تولید و تقویت می کنند. اما در پشت این تقسیم بندی کلی جزئیات و گونه های بیشتری وجود دارد که به بررسی آن ها می پردازیم:

- گیتار کلاسیک : این نوع گیتار را گاه Nylon strings guitarنیز می نامند که اشاره به جنس سیم های نایلونی آن دارد. همانطور که از نام این نوع گیتار پیداست کاربرد آن اغلب در نوازندگیسبک کلاسیک است. اما به علت انعطاف پذیری نوازندگان سبک های مختلف از جمله پاپ نیز از آن استفاده می کنند.چوب های مورد استفاده در گیتار کلاسیک متنوع بوده که برای اطلاعات بیشتر می توانید به پست آناتومی گیتار در همین وبلاگ مراجعه کنید. به طور کلی گیتار کلاسیک صدایی عمیق و لطیف دارد اما حجم و قدرت صدا چندان بالا نیست.

ادامه مطلب...

 


 

- گیتار فلامنکو : این نوع گیتار در نگاه اول بسیار شبیه گیتار کلاسیک است اما تفاوت های جزئی و ظریفی دارد. چوب مورد استفاده در گیتار فلامنکو محدودتر است، ساختار داخلی (Bracing) با گیتار کلاسیک فرق دارد و گاه قطر آن نسبت به گیتارهای کلاسیک اندکی کمتر است. همه ی این فاکتورها برای دست یافتن به صدایی تیز، شفاف، زنگ دار و گزنده است که بوم و عمق صدای گیتار کلاسیک را نداشته باشد. (برای اطلاعات بیشتر میتوانیدبهپستآناتومیگیتاردرهمینوبلاگمراجعهکنید)

طبیعی است که عمده ی کاربرد گیتار فلامنکو در نواختن سبک فلامنکوست اما نوازندگان پاپ نیز برای نواختن ریتم و ملودی از آن استفاده می کنند یا نوازندگان معدودی از سبک کلاسیک که جنس صدای گیتارهای فلامنکو را دوست دارند از این گیتارها استفاده میکنند به ویژه در نواختن قطعات دوره ی مدرن.

 

- گیتارهای آکوستیک : این نام اصطلاحی است که به گیتارهای سیم فلزی (Steel strings guitar) گفته می شود. این گیتارها همانطور که در تصویر می بینید از نظر شکل ظاهری تفاوت مشهودی با دو نوع فوق دارند به ویژه در قسمت سردسته.به علت استفاده از سیم های فلزی این نوع گیتار صدایی بلند، زنگ دار و تیز دارد و اغلب با پیک نواخته می شود چون نواختن با ناخن برروی سیم های فلزی دشوار است.کاربرد این نوع گیتار بیشتر برای سبک های کانتری، جاز، پاپ و به ندرت راک است. این نوع ساز در کشور آمریکا محبوبیت و کاربرد فراوانی دارد. نوازندگی بر روی این گیتار بیشتر به شکل ریتم و آرپژ و برای همراهی آواز است و به ندرت در تکنوازی استفاده می شود.

- گیتارهای Cut away : در حقیقت این اصطلاح به نوع خاصی از گیتار اشاره ندارد و همه ی گیتارهای فوق می توانند به این شکل باشند. در این نوع گیتارها قسمتی از بدنه بریده شده است تا نوازنده راحت تر به باره های پایین دسته دسترسی داشته باشد و اغلب مورد استفاده ی ملودی نوازان یا به اصطلاح سولیست ها می باشد. البته با حذف قسمتی از بدنه ی ساز حجم و عمق صدا کم می شود.این نوع گیتار به دلیل ظاهر خاص خود نظر هنرجویان و نوازندگان مبتدی را جلب کرده و بدون اطلاع کاربرد این نوع ساز اقدام به خرید آن می کنند. دقت کنید که این نوع ساز در سبک های کلاسیک و فلامنکو کاربردی ندارد.



- گیتارهای پیکاپ دار : پیکاپ در حقیقت یک وسیله ی تنظیم و تقویت صدای کوچک است که برروی گیتار نصب شده و نوازنده می تواند آن را مستقیما به انواع دستگاه های تقویت، پخش و ضبط صدا متصل کند. پیکاپ می تواند برروی هرکدام از سازهای فوق نصب شود به ویژه در گیتارهای Cut away کاربرد فراوانی دارد.برروی پیکاپ دکمه هایی برای تغییرات در صدای تولید شده وجود دارد و این امکان را به نوازنده می دهد که صدای ایجاد شده در گیتار را به میل و سلیقه ی خود تغییر دهد.گیتارهای پیکاپ دار نسبت به نوع عادی گران ترند و این تفاوت قیمت بخاطر پیکاپ است.همانطور که مشخص است کاربرد گیتارهای پیکاپ دار در ضبط صدا و اجرای زنده روی سن است در غیر این صورت خرید این نوع گیتار هیچ ضرورتی ندارد.

یکی از مشکلات رایج در گیتارهای پیکاپ دار شل شدن پیچ های پیکاپ در بدنه ی گیتار و ایجاد صدای وزوز است.


- گیتار الکتریک : در این نوع گیتار صدای ایجاد شده در حالت عادی بسیار پایین و کم حجم است اما وقتی به آمپلی فایر و افکت وصل می شود قضیه کاملا فرق دارد. در این صورت صدایی کاملا بلند با رنگ آمیزی متنوع، ممتد و کشیده ایجاد می شود که هیچ شباهتی با صدای گیتارهای فوق ندارد. شکل این گیتار نیز با گیتارهایی که پیش از این به آن ها اشاره شد کاملا متفاوت است. کار گیتار الکتریک اغلب تکنوازی است و عموما در سبک های راک و متال کاربرد دارد. این گیتار با پیک نواخته شده و می تواند صدایی آرام تا بلند و جیغ وار تولید کند و در تکنوازی بسیار چابک است.

در طول سال های اخیر این نوع گیتار محبوبیت خاصی پیدا کرده و بعضی از نوازندگان بزرگ گیتار الکتریک همچون مالمستین با این ساز و همراهی ارکستر به نواختن قطعاتی به سبک کلاسیک نیز پرداخته است.

- گیتار باس : از نظر ظاهر بسیار شبیه به گیتار الکتریک است اما دسته ای کشیده تر دارد. نوع متداول این ساز 4 سیمی است. همه ی گیتارهای فوق 6 سیمی هستند. گیتار باس برخلاف گیتارهای دیگر برروی کلید فا نت نویسی می شود و اغلب با انگشت نواخته می شود. صدای تولید شده از این گیتار بسیار بم و دلنشین است که عموما وظیفه ی ایجاد پس زمینه ی باس برای سازهای دیگر را دارد. برخلاف گیتار الکتریک، گیتار باس سازی تکنواز نیست.

به این ساز، گیتار بیسنیز می گویند.شنیدن و دنبال کردن صدای گیتار باس در ارکستر برای گوش های غیر حرفه ای دشوار است.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط هر روز آخرین خبر استخدامی را برات اس ام اس میفرستیم در تاریخ 1393/10/09 و 4:10 دقیقه ارسال شده است

سلام وقت بخیر

اگه تمایل داری هر روز آخرین اخبار استخدامی شرکت ، سازمان های دولتی را دریافت کنی

می تونی به لینک زیر جهت فعال سازی بری

http://sms.mida-co.ir/newsletter/6/estekhtam

این نظر توسط دریافت پنل رایگان به همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 در تاریخ 1393/09/07 و 2:15 دقیقه ارسال شده است

باسلام خدمت شما مدیر عزیز

جهت ثبت نام پنل اس ام اس رایگان با همراه خط اختصاصی با پیش شماره 50005 می توانید به آدرس

http://50005.mida-co.ir

مراجعه نمائید.

منتظر حضور گرمتون هستیم

mida-co.ir

این نظر توسط پیشنهاد یک کسب کار هوشمندانه در تاریخ 1393/08/26 و 1:25 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما

این پیام احتمالا آینده ی تجاری شما را متحول خواهد کرد

شما می توانید با حداقل سرمایه ی اولیه ،

صاحب جامع ترین مرکز فروشگاهی و خدماتی شهرتان شوید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت WWW.IBP24.ORG مراجعه نمایید

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/07/02 و 1:36 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم
شما می توانید با عضویت در طرح همکاری فروش پنل و خطوط پیامکی از بازدید کننده وبلاک خود درآمد کسب کنید
ابتدا وارد آدرس زیر شوید و مراحل ثبت نام رو کامل نمائید
http://sms.mida-co.ir/hamkar
سپس وارد پنل کاربری شوید و از قسمت شبکه فروش و بازاریابی کد های مربوط به فروش پنل را در سایت خود قراردهید بعد از معرفی هر کاربر به شما 25 درصد سود فروش داده می شود
جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمائید
mida-co.ir
info@mida-co.ir

این نظر توسط سامانه پیامک در تاریخ 1393/04/20 و 3:57 دقیقه ارسال شده است

با سلام خدمت شما مدیر محترم

برای داشتن یک سامانه حرفه ای و رایگان همین حالا اقدام نمائید. سامانه sms5002.ir به شما یک پنل پیامک کاملا اختصاصی رایگان می دهد با این سامانه پنل ارتباطی جدیدی بین سایت و کاربران خود آغاز کنید. برای فعال سازی همین حالا اقدام نمائید.

جهت ثبت نام به آدرس زیر مراجعه نمائید

sms5002.ir/register.php


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
سلام من تازه این وبلاگ و راه اندازی کردم . من توی میهن بلاگ . پارسی بلاگ . و بلاگفا وبلاگ ساختم و قصدم اینه که ببینم کدوم بهتر نتیجه میده چون با پارسی بلاگ زیاد حال نمیکنم پست نمیزارم ولی بلاگفا و میهن بلاگ رو تا اونجا که در توانم هست آپ میکنم آخر حرفام آدرس بلاگفا و میهن بلاگ رو میزارم تا اگه خواستین به اونام یه سری بزنین در کل میخوام با نظراتون کمکم کنین تا وبلاگ خوبی بشه... http://bitnaj.blogfa.com/ http://bitnaj2000.mihanblog.com/
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    سایت چطوره؟
    پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 3
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 4
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 4
  • بازدید ماه : 4
  • بازدید سال : 12
  • بازدید کلی : 1,470
  • کدهای اختصاصی